Yazı İçerik Başlıkları
Günümüzde insanlar tarafından yurt dışına seyahatlerin gerçekleşmesi için alınabilecek birkaç çeşit pasaport vardır. Bu pasaportlara yapılan başvurularla sahip olunabilir.
İnsanların başvuru yoluyla alabilecekleri 6 tip pasaport bulunmaktadır. Bunlar :
• Umuma Mahsus Pasaport ( bordo renkte)
•Hususi Damgalı Pasaport (yeşil renkte)
• Hizmet Damgalı Pasaport (gri renkte)
• Diplomatik Pasaport ( siyah renkte) (Dışişleri Bakanlığınca verilmektedir.)
• Geçici Pasaport (Pembe renkte) (Dış Temsilciliklerce verilmektedir.)
• Yabancılara Mahsus Pasaport (Göç İdaresi Genel Müdürlüğünce verilmektedir.)
Ülkeleri dışına gidecek olan kişilerin durumlarına bağlı olarak bu pasaport çeşitlerinden birisi için ilgili kurumlara başvurularını yapmaları ve kendilerinden istenilenleri yerine getirmeleri gerekir.
1-Umuma Mahsus Pasaport (Bordo Pasaport) Nedir?

Umuma Mahsus Ne Demektir?
Umuma mahsus, herkese açık ve herkes için anlamına gelir.
Umuma Mahsus Pasaport Nasıl Alınır?
Umuma mahsus pasaport alma işlemi için gerekli şartları ve belgeleri tamamladığınız takdirde ilçe nüfus müdürlüklerine randevulu ya da randevusuz bir şekilde giderek başvuruda bulunabilirsiniz. Online pasaport başvurusu yapmak için ilgili yere tıklayabilirsiniz. Yabancı ülkelerde bulunanlar ise kayıtlı oldukları konsolosluk üzerinden başvurularını yapabilirler. Pasaport başvurusunda bulunacak kişilerin, yaş farkı gözetilmeden şahsen başvuru yapması gerekir.
Umuma Mahsus Pasaport İçin Gerekli Belgeler
Bordo pasaport başvurusunda bulunmak istiyorsanız aşağıdaki belgeleri tamamlamanız gerekiyor. İlgili sayfadan online randevu alarak pasaport işlemlerini gerçekleştirmenizi tavsiye ederiz. Böylece zamandan tasarruf edebilirsiniz.
• T.C. kimlik kartı, nüfus cüzdanı veya geçici kimlik belgesi,
• Son altı ayda çekilmiş bir adet biyometrik fotoğraf,
• Yasal temsilcilerin başvuru merkezinde hazır bulunmamaları halinde; kısıtlı veya ergin olmayan kişiler için muvafakatname,
• Öğrencilerin harçsız pasaport başvurularında; “Öğrenci Belgesi” (Başvuru esnasında sistemde öğrencilik durumunun doğrulanması halinde belge talep edilmeyecektir.)
• Başvuru öncesinde pasaport defter ve harç bedelinin ödenmesi (Ödeme bilgileri sistem üzerinden görüntülendiğinden başvuru esnasında ayrıca makbuz/dekont talep edilmemektedir.)
• Eski pasaport (Daha önceden alınmış ve iptali yapılmamış pasaportların başvuruda getirilmesi gerekmektedir.)
Pasaport Defter ve Harç Bedeli Ne Kadar?
Pasaport defter ve harç bedelleri için ilgili sayfayı ziyaret edebilirsiniz.
Pasaport Bedeli Hangi Bankaya Yatırılabilir?
- Akbank
- Aktifbank
- Albaraka
- Türk Katılım Bankası
- Alternatif Bank
- Anadolubank
- Arap Türk Bankası
- Citibank
- Denizbank
- BurganBank
- FibaBanka
- Finansbank
- Garanti Bankası
- HSBC Bank
- ING Bank
- Kuveyt Türk Katılım Bankası
- Odeabank
- Şekerbank
- T.C. Ziraat Bankası
- ICBC Turkey Bank A.Ş.
- TurkishBank
- Turkland Bank
- Türk Ekonomi Bankası (TEB)
- Türkiye Finans Katılım Bankası
- Türkiye Halk Bankası
- Türkiye İş Bankası
- Türkiye Vakıflar Bankası
- Yapı ve Kredi Bankası
Umuma Mahsus Pasaport: Bordo renginde olan belge İl ve İlçe Nüfus Müdürlükleri tarafından verilir.
(Harçsız) Umuma Mahsus Pasaport Alabilecek Kişiler Kimlerdir?
• Tahsilde olup 25 yaşını doldurmamış öğrencilere,
• Yabancı memleketlere öğrenim için gideceklere,
• Uçuş Ekibi Personeline,
• Kültürel, ticari veya sosyal bir fayda için veya yüksek lisans ve doktora öğrenimi görmek isteyen ve Milli Eğitim Bakanlığının izni ile yurtdışına gidenlere,
• Spor, gezi, kültürel, ticari ve sosyal bir menfaat için Rektörlük, Dekanlık, Meslek Yüksek Okulu Müdürlüğü izni ile yurtdışına gidenlere verilir.
Öğrenci Pasaportu Nedir?
Öğrenci pasaportu, seyahat ya da eğitim amacıyla yurt dışına çıkmayı planlayan öğrencilere verilen seyahat belgesine denir. Öğrenci pasaportu, belirlenmiş şartları karşılayan her öğrenciye verilir. Temele bordo pasaporttur ama öğrencilere göre özel olarak düzenlenmiştir.
Öğrenci Pasaport Harcı Muafiyeti Mümkün mü?
Öğrenci pasaportu sayesinde harç bedellerini ödememek mümkündür. 25 yaşın altındaki öğrencilere yasa gereği harç bedeli uygulanmaz. Bu noktada belirli yaş aralığında ve öğrenci olmanız yeterlidir.
Öğrenci Pasaportu Nasıl Alınır?
25 yaş altı öğrenciler, harç ücretini ödememek için öncelikle Nüfus Müdürlüğü üzerinden bordo pasaporta başvuru yapmalıdır. Randevu anında öğrenci pasaportu başvurusu olduğunu gişe memurlarına bildiren öğrenciler, harç bedelinden muaf olur.
Online başvuru yaparken pasaport türleri arasında öğrencilere özel bir seçenek yoktur. Pasaport başvurusu esnasında bordo pasaportu seçmek yeterlidir. Bu noktada sadece 25 altı öğrenim gören kişilerin harç bedelinden muaf tutulacağı unutulmamalıdır.
Öğrenci Pasaportu Nereden Alınır?
Öğrenci pasaportu almak için standart prosedür uygulanmaktadır. İlgili il ve ilçe nüfus müdürlüklerine gidilerek pasaport temin edilebilir.
Öğrenci Pasaportu İçin Gerekli Belgeler
Başvuru yaptıktan sonra randevu anında aşağıdaki belgelerin tamamlanmış olmasına özen gösterin. Bu pasaportu çıkarmak için bordo pasaport alırken istenen belgelerin yanına öğrenci belgenizi eklemeniz yeterlidir:
- Nüfus cüzdanının aslı
- Biyometrik fotoğraf (2 tane)
- Eski pasaport (varsa)
- Defter ücreti
- Öğrenci belgesi
- Harçsız pasaport talep yazısı
Öğrenci Pasaport Harcı Ne Kadar? Öğrenci Pasaportu Ücreti Ne Kadar?
25 yaşından küçük öğrenciler pasaport harcından muaftır. 25 yaşından büyük öğrenciler pasaport almak istiyorlarsa standart prosedüre tabi tutulurlar. Bu noktada defter ücreti öderler.
Öğrenci Pasaportu Kaç Günde Çıkar?
Tüm pasaportlar için yurt içinde öngörülen çıkış süresi 5 – 7 gün arasındadır. Yurt dışı başvuruları ise 7 – 10 gün arasında tamamlanır. Pasaportlar, bu sürelerin ardından PTT aracılığı ile sahiplerine ulaştırılır.
2-Hususi Pasaport (Yeşil Pasaport) Nedir?

Hususi pasaport, devlet adına çalışan memurlara ve belirli şartları taşıdıkları sürece bu memurların ailelerine, 10 yıllık süre ile verilen pasaport türüne denir. Yeşil renkli olduğu için yeşil pasaport olarak da adlandırılır. Hususi pasaportun birçok ayrıcalığı bulunur. Birçok ülkeye belirli gün sayısı ile sınırlı olmak üzere vizesiz giriş sağlar.
Yeşil Pasaport Kimlere Verilir?
Hususi pasaport, sadece devlet kuruluşunda memur statüsüne sahip ve Emekli Sandığına kayıtlı kişilere verilmektedir.
- TBMM eski üyeleri ve eski bakanlara,
- Birinci, ikinci ve üçüncü derece kadrolarda bulunan ya da emekli olmuş memur ve diğer kamu görevlilerine,
- Büyükşehir il ve ilçe başkanlarına (görev süreleri boyunca),
- Birinci dereceden emekli olan eski belediye başkanlarına,
- Devlet sporcularına,
- Belirli şartlara tabi olmak üzere Özelleştirilen Türk Telekom, T.C. Ziraat Bankası, Halk Bankası ve Emlak Bankası çalışanlarına,
- 2017’de çıkan “İhracatçılara Hususi Damgalı Pasaport Verilmesine İlişkin Esaslar” isimli yasa gereğince belirli ihracat oranlarını geçmiş iş adamlarına,
Yeşil pasaport alma hakkı bulunan kişilerin 25 yaşını aşmamış çocuklarına ve eşine yeşil pasaport verilir.
Yeşil Pasaport İçin Gerekli Evraklar
- T.C. kimlik kartı, nüfus cüzdanı veya geçici kimlik belgesi,
- Son altı ayda çekilmiş bir adet biyometrik fotoğraf,
- Çalışan kamu görevlileri, ihracatçılar ve avukatlar için hususi damgalı pasaport talep formu,
- “Emeklilik veya çekilme nedenleri ile görevinden ayrılanlar için bir defaya mahsus kadro durumunu gösterir elektronik veya ıslak imzalı resmi yazı (Bu belgeyi kişiler son görev yaptıkları kurumlarından almaları gerekmektedir.)”
- Birinci derece kadro ile emekliliğe hak kazanmış olan belediye başkanları için; Sosyal Güvenlik Kurumu Başkanlığı Emeklilik Hizmetleri Genel Müdürlüğü Kamu Görevlileri Emeklilik Daire Başkanlığından alınan durumlarını gösterir resmi yazı,
- Yasal temsilcilerin başvuru merkezinde hazır bulunmamaları halinde; kısıtlı veya ergin olmayan kişiler için muvafakatname,
- Ebeveynlerinin hakkından dolayı hususi damgalı pasaport alacak çocuklar için; “Öğrenci Belgesi” (Sistemde öğrencilik durumunun doğrulanması halinde belge talep edilmeyecektir. Ayrıca ergin olmayan çocukların öğrenci olmamaları halinde 18 yaşına kadar hususi damgalı pasaport verilir.)
- Ebeveynlerinin hakkından dolayı hususi damgalı pasaport alacak engelli ergin çocuklar için “Sağlık Kurulu Raporu”
- Eski pasaport (Daha önceden alınmış ve iptali yapılmamış pasaportların başvuruda getirilmesi gerekmektedir.)
- Başvuru öncesinde pasaport defter bedelinin ödenmesi (Ödeme bilgileri sistem üzerinden görüntülendiğinden başvuru esnasında ayrıca makbuz/dekont talep edilmemektedir. Hususi damgalı pasaportlar harçtan muaftır.)
Hususi Damgalı Pasaport: Yeşil renkte olan bu belge İl Nüfus ve Vatandaşlık Müdürlükleri tarafından verilir.
Yeşil Pasaport Süresi Ne Kadar?
Hususi yeşil pasaportlar, çalıştığınız kurumdaki yöneticinizin talebine ve İçişleri Bakanlığınca belirlenen parametrelere göre 6 aydan 10 yıla kadar verilebilmektedir.
Yeşil Pasaport Yenileme
Yeşil pasaportunuzu yenileyebilmeniz için eski pasaportunuzun süresinin dolması gerekmektedir. Yenileme işlemi Nüfus Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğü tarafından gerçekleştirilmektedir.
Yenileme işlemi için istenen belgeler, pasaport alırken istenen belgelere ek eski pasaportunuzdan oluşmaktadır. Nüfus Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğü web sitesi üzerinden e-başvuru yaparak sadece defter bedelini yatırarak hususi pasaport yenileme işlemlerini yapabilirsiniz.
Yeşil Pasaport Yenileme Ücreti
Yeşil pasaport harcı alınmamaktadır. Hem ilk kez hususi pasaport alacaklardan hem yenileme yapacaklardan sadece defter bedelini ödemeleri talep edilmektedir.
2023 yılı yeşil pasaport defter bedeli ise tüm başvuru süreleri için 501 TL’dir.
Yeşil Pasaportun Avantajları
Yeşil pasaport sahibi kişilerin vizesiz gidebileceği ülkeler listesine buradan ulaşabilirsiniz. Hususi pasaport ayrıca pasaport harcından da muaf tutulur.
Yeşil Pasaport Hakkında Sıkça Sorulan Sorular
Yeşil pasaport kaç günde çıkar?
Başvuru yaptıktan sonra kişiselleştirilen pasaportlar PTT kargo ile il merkezlerine 1 ila 2 gün, ilçe merkezlerine en geç 4 iş günü içinde teslim edilebilmektedir.
Yeşil pasaport süresi nasıl uzatılır?
Yeşil pasaport süre uzatma işlemi de aslında yenileme işlemidir. Süresi dolan pasaportunuzu yenileyerek süresini uzatabilirsiniz.
Hususi damgalı talep formu nereden alınır?
Hususi/Hizmet Damgalı Pasaport Talep Formunu https://randevu.nvi.gov.tr web sitesi üzerinden temin edebilirsiniz.
Hususi pasaport ne kadar süreli verilir?
Hususi damgalı yeşil pasaportlar; 6 aydan az olmamak üzere kanunda belirtilen usul ve esaslar çerçevesinde en fazla 10 yıl süreli verilmektedir.
Yeşil pasaportun süresi nasıl uzatılır?
Pasaportlarda süre uzatımı yapılmamakta olup her başvuruda yeni pasaport düzenlenmektedir.
Yeşil pasaportlar nerede yenileniyor?
Yeşil yani hususi pasaportlar Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğü’nce yenilenmektedir.
Bordo pasaport ile yeşil pasaport arasındaki fark nedir?
- Yeşil pasaport devlet adına çalışan memurlara ve belirli şartları taşıdıkları sürece bu memurların ailelerine verilirken; bordo pasaport için devlet çalışanı olma şartı aranmaz.
Amerika’ya yeşil pasaportla gidilir mi?
Yeşil pasaportla vizesiz gidebileceğiniz yerler arasında Amerika yer almamaktadır. Amerika için ayrıca vize başvurusu yapılması gerekmektedir.
Yeşil pasaport Rusya’da geçerli mi?
Rusya, yeşil pasaport sahiplerinden 90 güne kadar olan ziyaretler için vize talep etmemektedir. Yeşil pasaportunuzla Rusya’ya vizesiz giriş yapabilirsiniz.
3-Hizmet Pasaportu (Gri Pasaport) Nedir?

Hizmet pasaportu ya da gri pasaport, tıpkı devlet memurlarına verilen yeşil pasaport gibi devlet için yurt dışında görev yapacak olan kişilere verilen pasaport türüdür. Hususi idarelerce ve belediyelerce verilebilir. Milli sporcular da bu pasaportları kullanır. 5682 Sayılı Pasaport Kanunu gereğince sadece görev süresini kapsar. Gri pasaport, birçok ülkeye vizesiz giriş imkanı sunar.
Hizmet Pasaportu Kimlere Verilir?
Devlet adına yurt dışına göreve yollanan, ama siyah (diplomatik) ya da yeşil (hususi) pasaportu olmayan kişilere hizmet pasaportu verilir.
- Hükümet, hususi idareler veya belediyeler tarafından resmi görevle yurt dışına yollanan kişilere,
- Türkiye Cumhuriyeti’nin üyesi olduğu milletlerarası kuruluşlarda memur statüsünde çalışan kişilere,
- Türk Hava Kurumu ve Türkiye Kızılay Cemiyeti tarafından görevlendirilen kişilere,
- Hizmet Damgalı Pasaportu hak sahibinin yanında eşine, reşit olmayan çocuklarına, reşit olup ebeveyni ile birlikte ikamet eden, evli olmayan, iş sahibi olmayan, öğrenimine devam eden ve 25 yaş sınırını aşmamış çocuklarına hizmet pasaportu verilir.
Hizmet Pasaportunun Süresi
Hizmet pasaportunun süresi, görev süresini kapsayacak şekilde olmak üzere düzenlenir. Gri pasaportu olanlar, hizmeti süresini sona erdikten sonra bu pasaportu kullanamazlar. Gri pasaport, çoğunlukla 5 yıllık olarak çıkarılır ve göreve çıkılacak ülkenin vizesini de kapsar. Görev bittikten sonra ise pasaport, alınan kuruma geri verilir. Kurum da il nüfus müdürlüğüne pasaportu teslim eder.
Hizmet Pasaportu İçin Gerekli Belgeler
Hizmet pasaportu başvurusunda bulunacak kişiler için gerekli belgeler aşağıdaki gibidir. Pasaport talep işleminde bulunacaklar, bu belgeleri tamamlayarak pasaportlarını temin edebilirler.
• T.C. kimlik kartı, nüfus cüzdanı veya geçici kimlik belgesi,
• Son altı ayda çekilmiş bir adet biyometrik fotoğraf,
• Hizmet damgalı pasaport talep formu,
• Kamu görevlisi olmayanlar için talep formu ile birlikte görev onayı,
• Ebeveynlerinin hakkından dolayı hizmet damgalı pasaport alacak çocuklar için; “Öğrenci Belgesi” (Sistemde öğrencilik durumunun doğrulanması halinde belge talep edilmeyecektir. Ayrıca ergin olmayan çocukların öğrenci olmamaları halinde 18 yaşına kadar hak sahibinin pasaport süresi dikkate alınarak hizmet damgalı pasaport verilir.)
• Ebeveynlerinin hakkından dolayı hizmet damgalı pasaport alacak engelli ergin çocuklar için “Sağlık Kurulu Raporu”
• Yasal temsilcilerin başvuru merkezinde hazır bulunmamaları halinde; kısıtlı veya ergin olmayan kişiler için muvafakatname,
• Eski pasaport (Daha önceden alınmış ve iptali yapılmamış pasaportların başvuruda getirilmesi gerekmektedir.)
• Başvuru öncesinde pasaport defter bedelinin ödenmesi (Ödeme bilgileri sistem üzerinden görüntülendiğinden başvuru esnasında ayrıca makbuz/dekont talep edilmemektedir. Hizmet damgalı pasaportlar harçtan muaftır.)
Hizmet Pasaportu Kaç Günde Çıkar?
Gri pasaport, 3 ila 5 gün arasında elinize geçmektedir.
Hizmet Pasaportu ile Turistik Gezi Yapılabilir mi?
Hizmet pasaportu sadece görev sürelerini kapsayan bir pasaport türüdür. Bu tür pasaportlar ile turistik amaçla yurt dışına çıkamazsınız. Bu tür durumlarda hem sizin hem de pasaportu size temin eden kurumun zan altında olacağını bilmeniz gerekir.
Hizmet Damgalı Pasaport: Gri renkte olan bu belge İl Nüfus ve Vatandaşlık Müdürlükleri tarafından kişilere verilir.
4-Geçici Pasaport (Pembe Pasaport) Nedir?

Geçici pasaport ya da pembe pasaport, yurt dışında bulunan Türk vatandaşlarının Türkiye dış temsilciliklerinden (konsolosluklar) alabileceği seyahat belgesidir. Geçici pasaportlar; pasaport kaybı, pasaport süre aşımı ve sınır dışı edilme gibi durumlarda, 1 ay boyunca geçerli olmak üzere verilir. Benzer acil durumlarda da Türk elçiliği tarafından yapılacak değerlendirmeye göre verilebilen geçici pasaport; pembe renklidir, tek sayfadır ve Türkiye’ye giriş yaptığınız anda sizden geri alınır.
Geçici Pasaport Nereden Alınır?
Geçici pasaport, bulunduğunuz ülkedeki Türk elçiliklerinden alınmaktadır. Diplomatik pasaport (siyah pasaport), umuma mahsus pasaport (bordo pasaport), hususi pasaport (yeşil pasaport) veya hizmet pasaportunun (gri pasaport) kaybı, çalınması ya da zarar görmesi gibi durumlarla dış temsilciliklere başvuru yaparak bu pasaport türünü -eğer başvurunuz uygun görülürse- alabilirsiniz.
Geçici Pasaport Nasıl Alınır?
Kayıp ve çalıntı nedeni ile geçici pasaport başvurusu için öncelikle bulunduğunuz bölgeden sorumlu emniyet müdürlüğüne giderek kayıp belgesi almanız gerekmektedir. Polis tutanağı ve kimlik belgenizle gittiğiniz Türk elçiliğine geçici pasaport için başvuru yapabilirsiniz.
Geçici Pasaport Ücreti Ne Kadar?
Acil durumlarda verilen geçici pasaport için defter bedeli ya da harç ücreti ödenmez. Bu türdeki pasaportlar tek seferliktir ve sadece Türkiye’ye dönüş için kullanabilirsiniz. Ülkeye girişte emniyet görevlilerine teslim edersiniz. Bu nedenle de sizden bir hizmet bedeli talep edilmez.
Geçici Pasaport İçin Gerekli Belgeler
Geçici pasaporta başvurmayı düşünüyorsanız aşağıdaki belgeleri yanınızda bulundurmanız gerekir. Özel durumunuza bağlı olarak dış temsilcilikler sizden başka belgeler de talep edebilir.
- İki adet 5 cm x 6 cm ebatında vesikalık fotoğraf
- Nüfus cüzdanının aslı
- Pasaport kaybı durumunda polis tutanağı
Geçici Pasaport Hakkında Bilinmesi Gerekenler
Yurt dışı ziyaretinizde pasaportunuzu kaybettiyseniz ya da sağlık sorunu, yakın akraba vefatı gibi acil durumlarda seyahat belgesine ihtiyaç duyuyorsanız bu pasaport türüne başvurabilirsiniz. Geçici pasaport ile ilgili bilmeniz gereken en önemli nokta, bu pasaportun sadece Türkiye’ye tek seferlik giriş hakkı verdiğidir. Yani bulunduğunuz yerden aktarma yaparak Türkiye’ye gitmeniz gerekirse aktarma yaptığınız ülkedeki sınır görevlilerinin sizi ülkeye almama hakkı mevcuttur. Bu nedenle aktarmasız olarak Türkiye’ye dönüş yapmanız daha doğru olacaktır. Geçici pasaport ile başka ülkeye geçiş yapamazsınız. Pembe pasaport sadece 1 aylığına geçerli bir seyahat belgesidir; ama mümkün olduğunca çabuk Türkiye’ye dönmeniz tavsiye edilir. Pasaportunuzu kaybedip ülkeye dönüş yaptıysanız havalimanındaki pasaport kontrolü görevlilerine bunu belirterek sıraya girmeden ülkeye giriş yapabilirsiniz.
Pasaportumu Kaybettim. Kalan Vizem Geçerli mi?
Pasaportunuzu kaybettiğinizde vize hakkınızı da kaybetmiş olursunuz.
5-Diplomatik Pasaport (Siyah Pasaport) Nedir?

Diplomatik pasaport; diplomatların satüsünü tanımlayan, onlara ayrıcalıklar sağlayan ve Dışişleri Bakanlığınca verilen bir tür uluslararası kimlik belgesidir. Diplomatik pasaport, yurt dışında kongre ve konferanslara katılmak üzere gönderilmiş devlet görevlilerine ve ailelerine verilmektedir. Siyah renklidir, 28 sayfaya sahiptir ve hiçbir harca tabi değildir.
Diplomatik Pasaport Nasıl Alınır?
Pasaport türleri arasında sahip olmak için en çok kriterin karşılanması gereken seçenek olan diplomatik pasaport, sadece devlet adına görev yapan kişilere verilmekte olduğu için ön başvuru online olarak yapılabilmektedir. İlgili sayfadan diplomatik e-pasaport için başvuru yapılabilir.
Diplomatik Pasaport İçin Gerekli Belgeler
Diplomatik e-pasaport başvurusunda bulunacaklar, aşağıdaki belgelerle beraber Dışişleri Bakanlığı Pasaport Bölümü’ne müracaatlarını gerçekleştirebilirler.
- Üzerinde T.C. kimlik numarası bulunan kimlik belgesi
- Diplomatik e-pasaport cüzdan bedelinin Türkiye İş Bankası’nın Dışişleri Bakanlığı Şubesi nezdindeki “Dışişleri Bakanlığı / PDGY / Diplomatik e-Pasaport Hesabı”na yatırıldığına dair dekont (PDGY / e-PASAPORT HESABI: 4368 20318)
- İki adet biyometrik fotoğraf (son 6 aya ait)
Diğer gerekli olan belgeleri, yukarıda verdiğimiz diplomatik e-pasaport başvuru sayfası üzerinden öğrenebilirsiniz.
Diplomatik Pasaport Hakları Nelerdir?
Diplomatik pasaport sahiplerinin, umuma mahsus ve diğer pasaport sahiplerine oranla ayrıcalıkları fazladır. Örneğin siyah pasaport sahibi kişiler, birçok ülkeye vizesiz bir şekilde girebilmektedir.
Diplomatik Pasaport Kimlere Verilir?
Diplomatik pasaportlar, devletin belirli kademelerinde çalışan görevlilere ve belirli şartlara tabi olmak üzere bu kişilerin ailelerine verilir.
- TBMM üyeleri,
- TBMM üyesi olmayan bakanlar,
- Anayasa Mahkemesi başkan ve üyeleri,
- Yargıtay, Danıştay, Askeri Yargıtay, Askeri Yüksek İdare Mahkemesi, Uyuşmazlık Mahkemesi, Sayıştay, Genelkurmay birinci ve ikinci başkanları,
- Cumhuriyet başsavcısı,
- Orgeneraller,
- Oramiraller,
- Eski cumhurbaşkanları,
- Yasama meclisleri eski başkanları,
- Eski başbakanlar ve dışişleri bakanları,
- Cumhurbaşkanlığı genel sekreteri,
- TBMM Başkanlığı genel sekreteri,
- Bakanlık müsteşarları,
- Diyanet İşleri başkanı,
- Valiler,
- Büyükşehir belediye başkanları,
- Hükümet adına milletlerarası resmi müzakereler yapılması, mukavelenameler akdi için veya milletlerarası toplantılarla kongre ve konferanslara katılmak üzere gönderilenler ,
- Yabancı devletler veya uluslararası teşekküller nezdinde daimi veya geçici görev yapmak üzere gönderilenler,
- Siyasi kuryeler vb. görevlerde bulunan devlet görevlilerine ve ailelerine siyah pasaport verilebilmektedir.
Pasaportlara ilişkin diğer sorularınızı Pasaporta Dair Sık Sorulan Sorular yazımızda bulabilirsiniz.